Normen
Speciaal voor kleine zorgorganisaties heeft HKZ een kwaliteitsnorm ontwikkeld. Wij kunnen uw organisatie begeleiden bij de praktische implementatie van deze norm. Centraal bij onze begeleiding staat dat het kwaliteitssysteem moet werken voor de organisatie en niet andersom. Daarom “geen lijstjes om de lijstjes” en geen onnodige administratie.
Bij de begeleiding nemen wij u mee in de structuur en logica van norm en maken we in één dag een praktische vertaalslag naar het managementsysteem van uw organisatie. Met de “less = more” aanpak van VMB – Consult kunt u snel en eenvoudig certificeren voor HKZ KO. Minder documenten, geen “lijstjes om de lijstjes”, minder tijdsbelasting en toch een volledig managementsysteem conform alle audit-onderdelen.
De HKZ-norm voor kleine organisaties is van toepassing op organisaties binnen zorg en welzijn die voldoen aan de volgende criteria:
– Het maximale aantal medewerkers inclusief directie is 10 fte, ongeacht de wijze waarop ze in dienst zijn. ZZP’ers, uitzendkrachten en vrijwilligers tellen hierbij ook mee.
– De organisatie heeft één vestiging en één management, maar kan haar activiteiten op meerdere locaties uitvoeren.
– De organisatie is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Naast de HKZ-norm voor kleine organisaties zijn er diverse alternatieven voor certificeringen in de zorg:
– ISO 9001: een algemene kwaliteitsnorm voor diverse sectoren.
– NEN-EN 15224: een variant van ISO 9001 met specifieke gezondheidskenmerken
– HKZ Sectornorm: gebaseerd op ISO 9001, maar met sectorspecifieke eisen voor documentatie.
– HKZ Zorg en Welzijn: gericht op sector-overstijgende dienstverlening bij behandeling en begeleiding in de zorgsector.
Heeft u nog geen keuze gemaakt welke norm het beste bij uw organisatie past? Maak dan een afspraak voor een nulmeting.
01
Gezamenlijk stellen we het kwaliteitshandboek op met daarin alle eisen die aan de organisatie gesteld worden, inclusief alle benodigde processen en ondersteunende documenten. U vertelt, wij beschrijven.
02
Om HKZ Kleine organisaties bij te houden hebben we een praktisch overzicht gemaakt van alle kwaliteitsregistraties. Samen vullen we dit document. Vervolgens kunt u dit makkelijk zelf bijhouden.
03
In de laatste bijeenkomst maken we gezamenlijk de organisatiebeoordeling. Het overzicht van het kwaliteitshandboek en de kwaliteitsregistraties worden hierbij gebruikt.
04
Tijdens de audit kunnen we helpen bij de vertaling naar de praktijk. Als er tekortkomingen uit de audit zouden komen, dan helpen we gelijk met het plan van aanpak.
Omdat de HKZ Ko rekening houdt met de grootte van de organisatie, is deze norm makkelijk te gebruiken voor kleine organisaties.
Alleen de organisatiebeoordeling is een jaarlijks terugkerend onderdeel. Er is geen interne audit nodig.
Omdat de HKZ Ko minder uitgebreid is dan andere normen, zijn de kosten voor het opzetten en onderhouden lager.
VMB – Consult staat voor praktisch kwaliteitsmanagement. Effectieve en activerende opzet van het managementsysteem. Dit betekent minder onnodige documentatie en hogere betrokkenheid van medewerkers. Meer gezamenlijke acties, minder lijstjes.
Partner van: