Normen
Met ISO 9001 onderscheidt een organisatie zich als betrouwbaar en met een kwalitatief hoogwaardig product of goede dienstverlening.
Met behulp van onze aanpak krijgt uw organisatie een praktisch instrument in handen voor het implementeren en verbeteren van uw kwaliteitsmanagement. Centraal bij onze praktische benadering staat dat het kwaliteitssysteem moet werken voor de organisatie en niet andersom. Daarom “geen lijstjes om de lijstjes” en geen onnodige administratie.
Het implementeren van een certificeerbaar managementsysteem op basis van ISO 9001 kan aanzienlijke voordelen bieden voor een organisatie. ISO 9001 is een internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen die richtlijnen biedt voor het verbeteren van processen, het verhogen van de klanttevredenheid en het waarborgen van consistente product- en dienstkwaliteit. Door deze norm te volgen, kan een organisatie een solide basis leggen voor voortdurende verbetering en succes op lange termijn.
Het begeleidingsproces verloopt aan de hand van een aantal praktische stappen die wij samen met u doorlopen. Het resultaat is een efficiënt en werkbaar managementsysteem dat het motto ‘Less = more’ weerspiegelt.
01
Samen maken we een uitgebreide foto van uw organisatie als fundament voor het strategisch plan. Deze foto biedt inzicht in de missie en visie van uw organisatie, de interne structuur die daarop is gebaseerd, de externe factoren die hier invloed op uitoefenen en de betrokken belanghebbenden. Vanuit deze foto wordt de strategische richting bepaald.
02
Vanuit een gedegen risicoanalyse kunnen we vaststellen welke specifieke processen kritisch zijn voor het beheersen van de risico’s en het behalen van uw organisatiedoelstellingen. Deze processen documenteren we vervolgens met u.
03
We voeren een interne audit uit om te bepalen of alle verplichte elementen beschreven zijn en in hoeverre het managementsysteem binnen de gehele organisatie geïmplementeerd is. De interne audit geeft een indruk van wat u kunt verwachten tijdens de certificerende audit.
04
Gezamenlijk maken we de directiebeoordeling waarin we de effectiviteit van uw managementsysteem vaststellen. Net zoals de interne audit levert de directiebeoordeling input voor continue verbetering.
05
Na het doorlopen van de voorgaande stappen is het tijd voor de certificerende audit. Wij kunnen deze audit begeleiden, zodat eventuele knelpunten direct kunnen worden opgelost. Dit geeft u vertrouwen op een goede uitkomst.
ISO 9001 biedt inzicht en controle over de interne processen. Managers en medewerkers hebben hierdoor grip op hun verantwoordelijkheden. Dit helpt bij het vaststellen van duidelijke doelstellingen, het monitoren van voortgang en het nemen van weloverwogen beslissingen die de organisatie in de juiste richting sturen.
Door te focussen op klantbehoeften en -verwachtingen, kan een organisatie producten en diensten leveren die voldoen aan de eisen van klanten. Regelmatige feedback en continue verbetering zorgen ervoor dat de klanttevredenheid hoog blijft en dat klantrelaties versterkt worden, wat bijdraagt aan klantloyaliteit en positieve mond-tot-mondreclame.
Door processen te stroomlijnen en efficiënter te maken, kunnen fouten worden verminderd, doorlooptijden worden verkort en kosten worden verlaagd. De focus op continue verbetering draagt bij aan het identificeren van knelpunten en het optimaliseren van procedures, wat leidt tot een verhoogde operationele efficiëntie en betere resourcebenutting.
ISO 9001 kan eenvoudig worden geïntegreerd met andere normen en certificeringen, zoals ISO 27001 (informatiebeveiliging). De structuur van ISO 9001 sluit goed aan bij de kernprincipes van andere normen, wat de implementatie en het beheer van meerdere managementsystemen vereenvoudigt. Hierdoor kan er een integraal managementsysteem worden gerealiseerd.
VMB – Consult staat voor praktisch kwaliteitsmanagement. Effectieve en activerende opzet van het managementsysteem. Dit betekent minder onnodige documentatie en hogere betrokkenheid van medewerkers. Meer gezamenlijke acties, minder lijstjes.
Partner van: